Na de raad 19-10-2020
Na de raad (Algemeen)
19-10-2020
De vergadering ging van start met twee hamerstukken. Wederom twee initiatieven op agrarische erven waarbij de Raad om toestemming werd gevraagd op basis van activiteiten af te wijken van het bestemmingsplan. Hierbij ging het om therapie en coaching van kinderen met behulp van paarden aan de Kleiweg, en een camping aan de Banterweg. Weer 2 mooie initiatieven in ons buitengebied.
Daarna vormde een brief aan de voorzitter van Veiligheidsregio opgesteld door de Raad nog een hamerstuk. Dit omtrent het actief betrekken van alle betrokken gemeenteraden bij bestuurlijke wijzigingen.
Uit de raad (WO)
19-10-2020
Bestemmingsplan ‘Landelijk gebied, Huisvestingslocatie arbeidsmigranten Enserweg’
Dit vormde het eerste bespreekstuk van de agenda. Een positief advies van de klankbordgroep, het nauwe overleg met dorpsbelang en het voldoen van het initiatief aan alle voorwaarden gesteld in het door de Raad vastgestelde beleid Arbeidsmigrantenhuisvesting; dus voor wat betreft onze fractie een hamerstuk. Maar niet volgens iedereen. Alleen de fractie van de PvdA stemde tegen.
Tom Langenberg heeft namens de fractie tijdens de commissievergadering aan de wethouder gevraagd wanneer het huidige beleid weer tegen het licht wordt gehouden. Het doel te komen tot 3 vestigingen voor 300 arbeidsmigranten is inmiddels al bereikt, wellicht zijn er wel meer kansen voor dit soort huisvestingslocaties. We willen tenslotte de huisvesting van onze arbeidsmigranten als gemeente op orde, landelijk wordt veel gekeken naar Noordoostpolder met de meeste vergunde huisvestingsplaatsen voor arbeidsmigranten. Natuurlijk ook een compliment aan Level 1 die als initiatiefnemer ook voor de gemeente aan de weg timmert.
Woonvisie
Het was even wachten op de Woonvisie, maar de Politieke Unie wilde de wethouder complimenteren met het voorliggende document. De Politieke Unie is van mening dat de Woonvisie het wonen in Noordoostpolder raakt in al zijn facetten en ook duidelijk de opgaven onderschrijft. Het zou een beknopte versie worden, waarvan wij vinden dat je daar niet van kunt spreken met 79 pagina’s, maar in dit geval te waarderen. We willen ook de waardering voor het gelopen proces uitspreken, eenieder heeft kunnen participeren en tussentijds is over de voortgang gerapporteerd. Bovendien spreekt de werktitel “Kansen grijpen” ons erg aan.
En de Politieke Unie wilde het college er ook op wijzen dat dit in de uitvoering ook kan, en wat ons betreft meer mag of zelfs moet. Kansen zijn er al, grijp ze!
Desondanks wel een amendement namens de Politieke Unie. Het prominent inbedden van het DNA in de Woonvisie zoals in de voorliggende nota, ging de Politieke Unie een stap te ver. Mark Dieleman diende het amendement in samen met de VVD, D’66 en de Partij van de Arbeid. Hoe dwingend het rapport “de Noordoostpolder-stad, DNA van de stad als bouwsteen voor de toekomst” nu tekstueel is vastgelegd in de Woonvisie, was wat ons betreft niet in lijn met het aangenomen amendement uit 2013 betreffende de waarde van dit document. Met dit amendement wilde de Politieke Unie samen met de andere partijen de ruimte borgen om met de nieuwe Woonvisie flexibel in te kunnen spelen op de woningmarkt en de vernieuwingsslag waar de oudste bouw van Noordoostpolder inmiddels aan toe is. De Woonvisie geeft tenslotte richting aan het bouwprogramma voor de komende 10 jaar.
De indienende partijen waren van mening dat we het DNA niet als basis dienen te gebruiken, maar vinden dat we vooruit moeten kijken. Wie willen we zijn, wat willen we toevoegen en wat willen we daar uiteindelijk mee bereiken. DNA evolueert zich en beperkt zich niet tot een momentopname. Het verandert beetje bij beetje door de tijd, maar altijd vanuit een solide basis opgebouwd door de eigen historie. En deze is juist vastgelegd in dit DNA.
Er is nu al volop ruimte is voor vernieuwing blijkt. Zo zijn bijvoorbeeld bij de laatste toevoegingen op de Deel, het Aandeel, en het inmiddels niet meer vergunde nieuwe pand van Sinke, weinig sporen van het Polder-DNA terug te vinden maar bevinden zich wel binnen het DNA. Ook zien we dit bij de vernieuwingsslag in de dorpen. Wij zagen daarmee de toegevoegde waarde van hoe het DNA nu tekstueel is opgenomen binnen de Woonvisie dan ook niet. Niemand is bang voor vernieuwing denken wij, het college ook niet, maar wij willen ruimtelijk niet toetsen wat kan en mag, zo prominent gestuurd aan de hand van ons verleden. Helaas haalde het amendement het niet. 12 voor en 17 tegen. ChristenUnie/SGP en CDA, in 2013 nog voor het amendement de waarde van het DNA te beperken, besloten de waarde van het DNA toch te willen inbedden.
Vanuit de Politieke Unie waren o.a. aandachtspunten: hoe kunnen we betere kansen bieden aan starters, is er een oplossing voor huisvesting van studenten in Noordoostpolder, hoe is de voortgang voor wat betreft de blijverslening voor senioren. Alle aandachtspunten vanuit de Politieke Unie krijgen de benodigde aandacht binnen de Woonvisie, voor wat betreft de toegezegde evaluatie blijverslening zijn we content met de toezegging van de wethouder tijdens de commissievergadering. Natuurlijk zijn we voor een aantal onderwerpen nog wel in afwachting van de programma’s welke moeten worden gestart om tot uitvoering te komen. Wij citeren de Woonvisie pagina 7 eerste regel: “Tegelijk moet een woonvisie niet verzanden in vergezichten. De basis moet geregeld zijn. De markt moet toegankelijk zijn voor verschillende doelgroepen.” De ambities zijn met de nieuwe Woonvisie geschetst, het is nu tijd om tot uitvoering over te gaan. Die toegankelijkheid verbeteren verdient wat betreft de Politieke Unie prioriteit.
Starters kampen toch wel met de grootste problemen toe te treden op de markt. Wanneer we niets doen, zal er een generatie in Noordoostpolder zijn die de boot gaat missen, of al heeft gemist, voor wat betreft toetreding tot de woningmarkt. En het er voorlopig nog niet naar uitziet dat hun kansen verbeteren. Wij hebben samen met de VVD en ONS een agendaverzoek ingediend de gemeentelijke voorwaarden voor starterslening te bespreken in de commissie Woonomgeving. Wij zijn als fracties van mening dat deze lening, alleen verstrekt voor bestaande bouw en tot een koopsom van €180.000,- geen of te weinig soelaas biedt voor de jonge koper.
Verder is de Politieke Unie van mening dat er planmatig meer ruimte moet komen voor het bouwen volgens CPO. Wij denken dat het reserveren van ruimte hiervoor een grotere kans oplevert voor de starters in Noordoostpolder, daarom diende de Politieke Unie de motie in de behoefte te gaan onderzoeken en daarop een ijzeren voorraad aan beschikbare bouwgrond te hanteren voor CPO.
Toon van Steen diende de motie CPO in met het volgende dictum:
draagt het college op
- jaarlijks, in nauw contact met de dorpsbelangen en wijkbesturen, in kaart te brengen of en
hoeveel initiatiefnemers, jong en oud, er zijn om volgens CPO te bouwen;
- op de behoefte een ijzeren voorraad aan beschikbare bouwgrond af te stemmen in zowel Emmeloord als alle dorpen
De ijzeren voorraad moest eruit om tot een meerderheid te komen, uiteindelijk 22 stemmen voor en 9 tegen.
Verder wil de Politieke Unie graag sparren met de overige partijen en met het college, of uitgifte van grond in erfpacht een oplossing kan zijn voor bepaalde groepen in de markt. Het niet hoeven kopen van de grond maar het betalen van een jaarlijkse pacht, zou ervoor kunnen zorgen dat de totale investering voor een eigen huis weer binnen bereik komt van de starter. Er zijn de afgelopen jaren meerdere gemeenten geweest die als stimuleringsmaatregel deze keuze hebben gemaakt. Toon van Steen diende de motie in met het volgende dictum:
verzoekt het college
een uiteenzetting aan te bieden aan de raad welke kansen herinvoering van erfpacht zou kunnen bieden als stimuleringsmaatregel voor de woningmarkt in Noordoostpolder
Deze motie werd overgenomen door het college, we kijken uit naar de uiteenzetting.
De motie van de PvdA te onderzoeken een Woonplicht te kunnen invoeren en daarmee koop voor verhuur te voorkomen, daar stemde onze fractie tegen. Particuliere verhuur faciliteert een deel van de markt in Noordoostpolder, er zijn velen waarbij dit een uitkomst biedt zeker wanneer het inkomen boven de huurgrens ligt. De motie werd met 14 voor en 15 tegen ook verworpen.
De motie van CDA, D’66 en PvdA in de stedenbouwkundige plannen voor uitbreidings- en inbreidingslocaties voldoende woningen voor starters (jongeren), middeninkomens, duurdere en sociale huur te plannen; en jaarlijks een opgave te doen van gerealiseerde en geplande woningen voor starters (goedkopere koop, koop, huur, duurdere huur) stemden wij tegen. Dit leek ons vanzelfsprekend en werd al deels toegezegd. Deze motie haalde het overigens wel.
De Woonvisie zelf werd met algemene stemmen aangenomen.
Na de raad (SLZ)
19-10-2020
Arja Heerspink: ″Wij hebben aangegeven dat wij dit een overbodige motie vinden omdat wij verwachten dat nav de oproep van het ministerie en op Rijksoverheid.nl beschreven staat dat er in overleg met gemeenten wordt gekeken hoe minima kunnen worden voorzien van mondkapjes, de gemeente hier al mee bezig is. We hopen dat er binnen onze gemeente een saamhorigheid zal ontstaan waarbij mondkapjes voor en door onze inwoners gemaakt zullen worden. Tot onze tevredenheid zijn hier al initiatieven voor ontstaan en geeft de wethouder aan dat de motie is overgenomen en dat men al in gesprek is met diverse instanties en dat de voedselbanken in de gelegenheid zijn gesteld mondkapjes aan te schaffen voor diegenen die ze nodig hebben en daar niet de financiële middelen voor hebben. Laten we met elkaar veilig en gezond de komende tijd doorkomen!″
Na de raad (overig)
19-10-2020
Besluit geheimhouding tweetal documenten
Dit agendapunt betrof het bekrachtigen van geheimhouding omtrent 2 documenten met betrekking tot het afscheid van Harald Bouman, te weten een memo en het vergaderverslag van de besloten vergadering hieromtrent. I.v.m. een WOB-verzoek van de Stentor werd de Raad gevraagd of zij deze documenten in dat kader ook wilde verstrekken. Gezien het feit dat de betreffende documentatie indertijd al als vertrouwelijk is verklaard, en om een duidelijke reden, heeft onze fractie besloten de vertrouwelijkheid hiervan niet te doen opheffen. Een meerderheid stemde hiervoor. Natuurlijk zouden wij in het kader van transparantie onze inwoners alle informatie omtrent het vertrek gunnen. Helaas kan dat in dit geval niet, en moeten we blijven verwijzen naar de verklaring van de heer Bouman zelf. Wij hopen een streep te kunnen zetten onder dit onderwerp en verdere schade aan gemeente en betrokkenen te beperken. Met als uitgangspunt dat Noordoostpolder klaar is voor een nieuwe burgemeester, kijkt de fractie uit naar het resultaat van de nieuwe benoemingsprocedure.
Daarmee kwam een einde aan deze vergadering.
======================================
Algemene informatie
Motie Politieke Unie krijgt landelijke instemming
De gemeentefinanciën komen steeds meer onder druk te staan. Bij het opstellen van de perspectiefnota bleek dat ook de gemeente Noordoostpolder niet ontkomt aan een aantal bezuinigingen en enkele lastenverzwaringen.
Oorzaak van deze financiële situatie ligt o.a. in het overhevelen van landelijke taken naar de gemeentes. Normaal gesproken zou je verwachten dat er bij het overhevelen van taken ook een ‘taakstellend budget’ beschikbaar gesteld wordt. Dat is echter niet het geval. Toen in 2015 de jeugdzorg, de WMO en de arbeidsparticipatie van het rijk en de provincie naar de gemeentes is doorgeschoven is er zelfs een bezuiniging ingesteld vanwege de aanname dat gemeentes deze taken goedkoper zouden kunnen uitvoeren.
Inmiddels blijkt dat niet reëel te zijn en worden gemeenteraden voor lastige keuzes gesteld; op de zorg bezuinigen of op de bibliotheek of het zwembad. De lasten verhogen of snijden in de dienstverlening. Keuzes die dus niet veroorzaakt worden door slecht financieel beleid van de gemeentes, maar door een overheid die de benodigde euro’s niet beschikbaar stelt.
Inmiddels wordt er weer gewerkt aan het wijzigen van wet- en regelgeving op het fysieke terrein. In 2022 zal de Omgevingswet ingesteld worden. De belofte van het rijk is dat deze wijziging in wet- en regelgeving voor de gemeentes budgetneutraal zal verlopen. Veel gemeentes reageren daar wantrouwend op en uit onderzoek blijk dat dit wantrouwen terecht is. Ook deze wetgeving zorgt incidenteel en structureel voor hogere lasten. Als het in de voorgestelde vorm doorgaat komen gemeenteraden nog sneller voor lastige keuzes te staan.
Om landelijk aandacht te vragen voor deze situatie heeft Toon van Steen mei jl. een motie ingediend waarin hij het college opdracht gaf om op het VNG-congres aandacht voor deze zaak te vragen. Dit initiatief van de P.U.-fractie kreeg steun van de hele raad. https://raad.noordoostpolder.nl/documenten/moties/MOTIE-2020-05-20-PU-Budgetneutrale-overgang-naar-omgevingswet-aangenomen.pdf
Dat betekende dat ik 25 september jl. op het VNG-congres een motie van de raad van Noordoostpolder mocht introduceren en verdedigen. Uiteindelijk werd de motie door nagenoeg alle gemeenten ondersteund. Onderstaand artikel geeft een korte impressie van de gebeurtenis. Het is nu zaak om in de gaten te houden of het bestuur van de VNG de opdracht van de gemeentes ook uitvoert.
Wiemer Haagsma
Bron; VNG magazine oktober 2020
Omgevingswet budgetneutraal
De overgang naar de Omgevingswet moet voor de gemeenten voor de middellange termijn budgetneutraal horen te verlopen. Als dat onhaalbaar blijkt, dan zal de VNG een beroep op het Rijk doen om extra middelen ter beschikking te stellen.
Dit naar aanleiding van aangenomen motie op de ALV. ‘Zou u een aankoopovereenkomst voor een gewenste auto ondertekenen als u niet de garantiebepalingen kent?’ zei wethouder Wiemer Haagsma (Politieke Unie) van Noordoostpolder. ‘Alle gemeenten zijn druk bezig met de komst van de Omgevingswet. Op basis van lokale inzichten blijkt echter dat de structurele lasten de baten overstijgen.’
De VNG adviseerde in het preadvies de motie over te nemen. Gemeenten maken zich in toenemende mate zorgen over de kosten van de Omgevingswet, en de VNG deelt die zorgen en de analyse van de indieners. De invoeringskosten lopen in de praktijk hoger op dan vooraf geraamd door het ministerie van Binnenlandse Zaken. Gemeenten vragen zich ook af of de verwachte structurele baten gaan opwegen tegen de verwachte extra kosten, zowel structureel als incidenteel.
‘Budget volgt taak’, aldus wethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks) van Utrecht namens het bestuur van de VNG. ‘Er is afgesproken dat de invoering van de Omgevingswet op middellange termijn budgetneutraal zal zijn, die afspraak staat en daar moeten we ons aan houden.