Nieuw aangelegde rotondes
Steller: Mark Dieleman
Vragen:
Er zijn de afgelopen tijd diverse nieuwe rotondes gebouwd. Voor de doorstroming binnen
ons centrum een goede stap, waar we de positieve en succesvolle kant zeker van zien.
Maar we krijgen ook geluiden over onveilige situaties op diverse rotondes. Hierover
hebben wij een aantal vragen.:
1. Op de rotondes bij het ziekenhuis en de Amsterdamweg/Randweg/Nagelerweg
kunnen fietsers op dit moment vanaf twee kanten de rotonde betreden. Dit lijkt
een onduidelijk en onrustig beeld voor automobilisten op te leveren. Zijn deze
onveilige situaties bij de gemeente bekend? En zo ja, is dit reden om actie te
ondernemen dit veiliger te maken?
2. Wat is het beeld van de gemeente over de nieuwe rotonde Onder de
Toren/Espelerlaan/Koningin Julianastraat? Wij krijgen de geluiden dat door de
huidige vormgeving van de rotonde automobilisten de rotonde nog met hoge
snelheid kunnen betreden en verlaten. We horen van diverse kanten dat er al een
aantal ongelukken zijn geweest met fietsers. Is dat bij de gemeente bekend? Het
lijkt er op dat het voor met name fietsers onveilig is. Is dat ook uw beeld? Gaat u
hier actie op ondernemen?
Antwoord:
1. We ontvangen overwegend positieve geluiden over deze rotonde. Een
paar meldingen hebben we ontvangen waarbij aangegeven wordt dat
men fietsers uit twee richtingen als lastig ervaart. Het is normaal dat bij
een gewijzigde verkeerssituatie er een periode van gewenning nodig is.
Het tweerichtingen fietspad op deze rotonde is een bewuste keuze, omdat
de toeleidende fietspaden ook in twee richtingen bereden worden. Dit zou
betekenen dat bij een eenrichtingsfietspad op de rotonde, fietser dan
moeten omrijden op de rotonde. Aannemelijk is dat fietsers dit niet doen,
zij kiezen de kortste route. Dit ligt vervolgens buiten de verwachtingen
van het kruisende autoverkeer en is dan juist onveiliger.
Wel begrijpen we dat het niet voor iedereen duidelijk is dat er fietsers uit
twee richtingen kunnen komen. Daarom hebben we kritisch gekeken naar
de bebording. Daaruit is gebleken dat we met behulp van andere
onderborden de weggebruiker beter kunnen attenderen op fietsers uit
twee richtingen. Dit wordt z.s.m. opgepakt.
2. Het beeld van de nieuwe rotonde is goed. Bij de gemeente is bekend dat
er recent één ongeval heeft plaatsgevonden tussen een fietser en een
gemotoriseerd voertuig. Uiteraard is dit zeer vervelend en niet wenselijk,
maar de toedracht van het ongeval is onbekend.
In de ontwerpfase is door de beperkte ruimtelijke kaders een relatief
kleinere rotonde gerealiseerd. Hierdoor zijn de bochtstralen dusdanig dat
verkeer op de rotonde met een hogere snelheid kan rijden. Met de nadruk
op “kan”. De maximum snelheid en de voorrangsregels blijven altijd
gelden.
Daarnaast blijkt uit snelheidsmetingen dat op dit wegvak (de rotonde),
85% van het verkeer niet harder rijdt dan 36 km/uur. Dit toont aan de
dat de inrichting van de weg in overeenstemming is met de
snelheidslimiet.
De inrichting van de rotonde en de daarbijbehorende
verkeersmaatregelen zijn conform richtlijnen.
Bij deze rotonde zien we op dit moment ook geen aanleiding om
maatregelen te treffen. Ook deze situatie blijven we in de gaten houden.