Politieke Unie stelt vragen over de Voorsterweg
Vraagsteller: Mark Dieleman
Tijdens het Politiek Uurtje heeft een tweetal bewoner van de Voorsterweg hun zorgen geuit over de
verkeersveiligheid op de Voorsterweg. Dit in navolging op hun eerdere signaal (4 februari 2019) en
gesprekken die al vanaf eind 2017 zijn gevoerd met de gemeente. Op 19 februari 2019 heeft dhr.
Goos, namens alle fracties, vragen gesteld. Een jaar later zijn de aanwezige fracties benieuwd naar
de stand van zaken.
Vandaar de volgende vragen:
Algemeen
Onderstaand treft u na eerder telefonisch contact tussen u en Marc Wijkstra op 28 augustus
2020 de schriftelijke beantwoording op uw vragen. Voordat uw vragen één voor één
beantwoord worden, eerst een algemene conclusie van de onderzoeken en acties die
afgelopen periode zijn uitgevoerd:
Ondanks dat er rond de Voorsterweg de laatste jaren veel veranderd is, geven de intensiteit en
het ongevallenbeeld geen aanleiding om direct maatregelen te nemen. De intensiteit valt ruim
onder het maximum van een erftoegangsweg en de snelheid en het ongevallenbeeld geven ook
geen aanleiding tot het nemen van maatregelen.
1. Wat heeft het college het afgelopen jaar gedaan om de verkeersveiligheid te bevorderen? En
wat waren daarvan de effecten?
Antwoord:
Afgelopen jaar is vooral met betrekking tot het bouwverkeer actie ondernomen om dit verkeer
langs de Repelweg te leiden. Daarnaast is de virtuele locatie van het Waterloopbos (zie ook
vraag 5) aangepast. Deze maatregelen hebben met name geleid tot zo min mogelijk extra
verkeersbewegingen. Er was geen meetbaar effect op de verkeersveiligheid omdat er op de
Voorsterweg te weinig ongevallen plaatsvinden om hierover een uitspraak te doen (afgelopen
jaar heeft er één ongeval op de Voorsterweg plaats gevonden, een éénzijdig ongeval waarvan
de bestuurder onder invloed was van alcohol).
2. Wat is de huidige stand van zaken rondom de Voorsterweg m.b.t. de verkeersveiligheid?
Antwoord:
Sinds 2014 (tot 22 september 2020) hebben er op de Voorsterweg 5 geregistreerde ongevallen
plaatsgevonden waarbij één keer een gewonde is gevallen. Het laatste ongeval is van 8
september 2019. Objectief gezien kan dus gesteld worden dat de verkeersveiligheid op de
Voorsterweg als goed beoordeeld kan worden (zie ook vraag 6).
3. Op 11 februari 2019 heeft wethouder Simonse toegezegd dat de provincie, gedurende het
groot onderhoud van de Repelweg, bebording plaatst die aangeeft dat de Voorsterweg tijdelijk
een 60-km begrenzing krijgt, de weg alleen voor bestemmingsverkeer toegankelijk is en dat er
tijdens de werkzaamheden extra gesurveilleerd wordt door de politie. Is dit ook zo uitgevoerd?
En wat was het effect hiervan?
Antwoord:
Tijdens de werkzaamheden aan de Repelweg (1 april 2019 t/m 10 mei 2019) hebben we met de
provincie de volgende afspraak gemaakt. Het instellen van een snelheidsbeperking (60km/uur)
en het afsluiten van de weg voor doorgaand verkeer. Dit is conform afspraak uitgevoerd.
4. In de vorige beantwoording wordt gesproken over een percentage van 86% van de bewoners
die is voor verlaging van de snelheid naar 60km per uur. Is dit een percentage
verkregen/geverifieerd door de gemeente? Zijn er ook andere signalen dat mensen aan de
weg niet achter een verlaging van de snelheid staan?
Antwoord:
Het percentage bewoners dat voor verlaging van de maximum snelheid is, is niet geverifieerd.
Ook zijn er bij ons geen signalen bekend die tegen een verlaging van de snelheid pleiten.
5. Op 11 februari 2019 heeft wethouder Simonse tijdens de commissievergadering toegezegd
dat hij er in de toekomst alles aan zal doen om ervoor te zorgen dat na de renovatie extra
verkeer vooral via de Repelweg zal verlopen en niet via de Voorsterweg. Wat voor acties zijn
er concreet uitgevoerd en wat is het effect ervan geweest? O.a. gezien de gedane meldingen
in april 2020 van bouwverkeer via de Voorsterweg i.p.v. via de Repelweg.
Antwoord:
Om ervoor te zorgen dat er na de renovatie van het Waterloopbos zo min mogelijk aantallen
bezoekers de route Voorsterweg – industrietrein Marknesse – Vollenhoverweg nemen (en/of
andersom) is er een onderzoek gedaan naar toegangsroutes.
Uit het onderzoek kwam naar voren dat het mogelijk was om de routekeuzes te beïnvloeden
door de virtuele locatie van het Waterloopbos zo dicht mogelijk bij de Repelweg te plaatsen.
Deze aanpassing heeft plaatsgevonden. Hierdoor kiezen navigatiesystemen voor een route
langs de Repelweg. Dit houdt niet in dat (vracht)verkeer nooit langs de Voorsterweg rijdt.
6. Er is een driemaanden-telling geweest m.b.t. het verkeer op de Voorsterweg weg:
o welke tellingsmethodiek is toegepast? Een V85 of een gemiddelde snelheid?
o kunnen we een overzicht krijgen van de tellingen van verschillende momenten?
o kan er een toelichting gegeven worden op eventuele substantiële veranderingen zijn
met andere metingen?
o zijn deze tellingen vergelijken met de tellingen aan bijv. de Neushoornweg en de Karel
Doormanweg die naar 60km per uur zijn gebracht (voor en na het invoeren van de
snelheidsbeperking)?
o welke conclusies trekt het college uit de tellingen?
Antwoord:
In de periode 1 april 2019 t/m 11 juni 2019 hebben verkeerstellingen langs de Voorsterweg
plaats gevonden. Er is geteld op twee locaties, ter hoogte van Voorsterweg 10 en ter hoogte
van het Waterloopbos. In deze periode was de Repelweg gesloten van 1 april t/m 10 mei en
werd een tijdelijke maximum snelheid van 60 km/h ingesteld op de Voorsterweg.
Intensiteit tijdens werkzaamheden (mvt/werkdag) |
Intensiteit na werkzaamheden (mvt/werkdag) |
Snelheid tijdens werkzaamheden (V85 Km/uur) |
Snelheid na werkzaamheden (V85 Km/uur) |
Aantal (brom- ) fietsers/dag |
|
Locatie: | |||||
Voorsterweg 10 |
534 | 324 | 77 | 78 | 50 |
Waterloopbos | 925 | 880 | 65 | 68 | 136 |
Bij deze tellingen zijn zowel de V85, de gemiddelde snelheden als de maximale snelheden
geteld.
De gemeten intensiteiten zijn laag en vallen ruim onder het maximum van een erftoegangsweg
(6.000 mvt/etm). Ook het aantal fietsers is relatief laag. Daarnaast heeft het instellen van een
maximum snelheid op de Voorsterweg tijdens de werkzaamheden aan de Repelweg niet geleid
tot een significant lagere snelheid.
De conclusie aan de hand van de tellingen is:
De gemeten intensiteiten geven geen aanleiding tot het nemen van extra maatregelen
De gemeten snelheden geven geen aanleiding tot het nemen van extra maatregelen
Wanneer de Voorsterweg wordt vergeleken met de Karel Doormanweg blijkt dat er op de Karel
Doormanweg ongeveer 3 x zoveel auto’s rijden. Ook wordt er op de Karel Doormanweg meer
dan 20 km/u harder gereden dan op de Voorsterweg. De maximumsnelheden liggen zelfs meer
dan 30 km/u hoger. Afgelopen 3 jaar heeft er één geregistreerd ongeval op de Voorsterweg
plaats gevonden (éénzijdig onder invloed van alcohol). Op de Karel Doormanweg hebben
afgelopen 3 jaar 9 ongevallen plaatsgevonden, waarvan 2 met letsel en één ongeval met
dodelijke afloop. Op de Neushoornweg hebben afgelopen 3 jaar 2 ongevallen plaatsgevonden.
Van deze weg zijn geen intensiteiten bekend. De gereden snelheden op de Neushoornweg zijn
vergelijkbaar met de Voorsterweg.
7. Welke acties is het college nog voornemens te doen om de verkeersveiligheid te verbeteren
op de Voorsterweg?
Antwoord:
De uitkomsten van de genoemde onderzoeken geven nu geen aanleiding voor het college om
maatregelen te nemen. De problematiek van de snelheden op de buitenwegen komen aan de
orde in het komend GVVP.
8. Er is een kaartje in het GVVP van de gebieden die als toegangswegen worden
geclassificeerd. Alle wegen rondom de toegangswegen zijn 60km per uur gebied, behalve de
Voorsterweg. Wat is daar de reden voor?
Antwoord:
In Flevoland in het algemeen en in de Noordoostpolder in het bijzonder, wordt 60 km/uur niet
overal als een geloofwaardige snelheid gezien. Op wegen waar 60 km/uur is ingesteld blijkt
deze snelheid niet te worden nageleefd. Dit heeft te maken met de lange rechtstanden van
wegen en de beperkte hoeveelheid erfaansluitingen/uitritten. Na een aangenomen motie in de
gemeenteraad (in 2006) is de verdere invoering van 60 km/uur-zones destijds stopgezet. In het
GVVP dat in 2012 is opgesteld en in 2013 is goedgekeurd door de gemeenteraad staat: ’80 waar
het kan en 60 waar het moet’. Het snelheidsregiem op de 80 km gebiedsontsluitingswegen
wordt heroverwogen als er sprake is van groot onderhoud aan de weg.
9. Welke argumenten lagen ten grondslag aan het verlagen van de snelheid aan de
Neushoornweg naar 60km?
Antwoord:
Een aantal jaar geleden is besloten om voor het zuidelijke gedeelte van de Neushoornweg een
60 km/uur snelheidsregime in te voeren. Het was niet uit te leggen waarom er sprake was van
een afwijkend snelheidsregime op dezelfde weg alleen dan ten noorden van de Zuideringweg.
Om die reden is in 2019 (via een verkeersbesluit) besloten om de bestaande 60 km/uur zone uit
te breiden op het noordelijke gedeelte van de Neushoornweg.