Vragen over groenonderhoud
Steller: Mark Dieleman
Vragen:
Sinds 1 maart 2010 heeft de gemeente een alleenrecht – exclusief recht aan Concern
voor Werk NV verleend voor gemeentelijke opdrachten op het gebied van:
schoonmaakwerkzaamheden ten behoeve van de openbare ruimte;
beheer en onderhoud fysieke objecten openbare ruimte;
schoonmaakwerkzaamheden gemeentelijke gebouwen;
beheer en onderhoud groenvoorzieningen.
Wij hebben de volgende vragen over het groenonderhoud:
Is de gemeente tevreden over de huidige staat van het groenonderhoud (o.a. na de
verhoging na niveau A voor de kernen)?
Antwoord:
Na een achterstand in de kwaliteit zijn we op dit moment redelijk tevreden. Het
is de aannemer niet gelukt om het hogere niveau op de aangewezen plaatsen in
de zomermaanden te realiseren. De onderhoudswerkzaamheden van het groen
worden uitgevoerd op basis van een geïntegreerd contract (UAV-GC). De
aannemer heeft een prestatieverplichting om te voldoen aan de afgesproken
kwaliteitsniveaus. De methode van uitvoeren is aan de aannemer.
Er zijn meerdere redenen waarom de aannemer niet altijd het gevraagde niveau
heeft bereikt.
a. Het niveau van het verzorgend onderhoud is verhoogd. Het duurt echter
enige jaren voordat het hogere niveau qua beplanting wordt bereikt. Op dit
moment worden extra financiën ingezet om versneld het niveau te halen.
b. De CvW heeft na een groeizaam voorjaar niet voldoende inzet gedaan om de
gestelde kwaliteitsniveaus te behalen. De droge zomer is benut om de
achterstand in te lopen. In het najaar is extra capaciteit ingezet om het
kwaliteitsniveau te realiseren. Binnen de bedrijfsvoering van CvW zijn
maatregelen genomen om herhaling in de toekomst te voorkomen.
c. Verbod op gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen vraagt veel extra
inzet van handwerk om de onkruidgroei te beheersen.
Hoeveel MOR meldingen zijn er het afgelopen jaar gedaan op het gebied van
groenonderhoud? En welke acties zijn hierop uitgezet?
Antwoord:
Ca 800 MOR meldingen zijn gedaan met betrekking tot groen, daarvan hebben
140 meldingen betrekking op onder andere onkruidbeheersing en maaiwerk
vanuit het contract met CvW. De overige meldingen hebben te maken met
storm, droogte, wateroverlast of technisch groenonderhoud. De acties per
melding zijn inzichtelijk in het MOR systeem. Meldingen worden beoordeeld
door Wijkbeheer en behandeld door Wijkbeheer of aannemer.
Op welke manier kan Gemeente Noordoostpolder sturen op het resultaat dat door
Concern voor Werk wordt geleverd?
Antwoord:
Er is wekelijks afstemmingsoverleg tussen toezichthouders van de gemeente en
uitvoerders van Concern voor Werk, verder is er 4-wekelijks bouwvergadering.
Periodiek wordt de geleverde kwaliteit gemeten door te schouwen.
In het contract is een boetebepaling opgenomen. Tot op heden is in de
samenwerking met CvW hier geen gebruik van gemaakt. Wel is er in september
geëscaleerd, om CvW aan te zetten tot verbetermaatregelen om de achterstand
in het onderhoud in te lopen en te borgen.
Inmiddels ligt nagenoeg het volledige areaal op het afgesproken niveau en
worden er binnen CvW maatregelen genomen om herhaling in 2019 te
voorkomen. Verder zal met ingang van 2019 gewerkt worden met
boeteclausules.
Wat is het percentage van uitbesteed werk binnen de categorie waarvoor we eigenlijk
mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt willen inzetten door Concern van Werk?
Antwoord:
Het uitbestede werk is over het algemeen specialistisch werk. Binnen de
groenvoorziening gaat het dan vooral om de onkruidbestrijding van de
verhardingen en delen van het onderhoud van de sportvelden. Uitgangspunt is
hierbij dat mensen vanuit de doelgroep, waar mogelijk ook worden ingezet om
te ondersteunen in dit uitbesteedde werk (reciprociteit). In percentage gaat het
om ca 10%
En is er een afspraak gemaakt of dit werk bij voorkeur bij lokale bedrijven wordt
weggelegd?
Antwoord:
ja, waar mogelijk wordt samengewerkt met lokale partijen. Dit lukt over het
algemeen ook goed. Alleen bij het onderhoud van de sportvelden is er expliciet
voor gekozen om met een gespecialiseerde onderneming samen te werken.
Deze onderneming heeft haar hoofdvestiging buiten de Noordoostpolder.
Hoe verloopt de communicatie/coördinatie tussen de groenbrigades en Concern voor
Werk?
Antwoord:
Communicatie en Coördinatie loopt via de gemeentelijke toezichthouders.
Hoe wordt ambtelijk gekeken naar het adopteren van groenonderhoud door bewoners
van hun wijk?
Antwoord:
Er zijn ruim 180 bewonersinitiatieven, waarbij ruim 100 betrekking hebben op
het groenonderhoud door bewoners. De meerwaarde zit zeker niet in de
besparingsmogelijkheid voor de gemeente, maar in het verhogen van de
omgevingskwaliteit en sociale cohesie. We faciliteren deze initiatieven zoveel
als mogelijk.
Hoe kijkt de gemeente aan tegen right to challange in relatie met het
groenonderhoud door Concern voor Werk
Antwoord:
We staan open voor mogelijke initiatieven. Wanneer een wijkplatvorm of
dorpsbelangen het groenonderhoud in hun wijk of dorp zelf willen verrichten,
willen we daar zeker in mee denken. Wel is continuering over een langere
periode nodig, omdat dit areaal dan uit de contracten met de aannemers wordt
gehaald. Afspraken over wijze van onderhoud (verbod gebruik
bestrijdingsmiddelen, veiligheid, financiën, risico’s etc) moeten worden
gemaakt.
Wat zijn de ervaringen tot nu toe met alternatieve vormen van het uitbesteden van
groenonderhoud. Denk hierbij aan b.v. het project kleurrijk groen.
Antwoord:
Tot nu toe is het voor de meeste locaties gelukt om een bewonersgroep te
krijgen welke het onderhoud aan de kleurrijke beplantingsvakken gaan
verrichten. De bewonersgroepen worden gefaciliteerd en geadviseerd vanuit de
gemeente.
Wat betekent het eventuele oprichting van de WerkCorporatie voor het
groenonderhoud
Antwoord:
Mogelijk wordt hier bedoeld de oprichting van de social firm. Eventuele
oprichting van de social firm heeft op zichzelf geen invloed om het inbesteden
van werkzaamheden. Ook deze rechtsvorm voldoet aan de wettelijke vereisten
om werk te mogen inbesteden.